واریکوسلواریکوسل عبارت است از گشاد بودن سیاهرگهای بیضه که به تعبیری شبیه واریس رگهای پا می باشد.
این بیماری در 10% مردان در سنین 20 سالگی و بعد دیده می شود.البته سن پیدایش و مشخص شدن اززمان بلوغ بوده ولی اکثریت بیماران یا در طی دوره معاینه سربازی بیماری آنان کشف می شود و یا در سنین بالاتر بعلت عدم بچه دارشدن.
واریکوسل در 90% موارد در طرف چپ دیده می شود و در 10% موارد در دو طرف.

علائم بالینی واریکوسل :
بیمار می تواند 2 علامت بالینی شایع داشته باشد،یکی درد است که در این بیماران یک درد گنگ و مبهم و نیز احساس داغی و گرم بودن و سنگینی در ایستادن طولانی مدت باشد،درهرصورت این بیماران درد شدید نداشته و درد آنان با خوابیدن بهبود می یابد.
علامت دیگر وجود توده کرمی شکل در بالای بیضه است که در مراحل پیشرفته بیماری وجود دارد.
هرچند اکثریت بیماران علائمی نداشته و از بیماری خود آگاه نبوده و بصورت اتفاقی بعلت ناباروری مراجعه می کنند.

درجه بندی واریکوسل(گرید):
درجه بندی واریکوسل براساس معاینه بوده که به 3 گرید می شود که مراحل اولیه که بازور زدن رگ های بیضه لمس می شوند.
درجه یک یاگرید یک و درجه 2 موقعی است که بدون زورزدن فرد این عروق قابل لمس باشند و درجه 3 بدون زور زدن قابل مشاهده هستند،البته این تقسیم بندی با آنچه در سونوگرافی انجام می شود متفاوت بوده ولی ملاک برای همین تقسیم بندی براساس معاینه است.

واریکوسل و ناباروری:
واریکوسل از شایعترین علل ناباروری است و حدود یک سوم بیماران در آزمایش اسپرم مشکلاتی مثل پایین بودن تعداد،کاهش حرکت اسپرم و اسپرم هایی با اشکال غیرطبیعی وجوددارد.

درمان واریکوسل:
درمان واریکوسل عمل جراحی بوده که در بیمارانی انجام می شود که آزمایش اسپرم آنها مختل باشد.
بعداز عمل جراحی نتیجه عمل در 70% موارد باعث بهبود و نرمال شدن آزمایش اسپرم این بیماران خواهد شد.البته حدود 3ماه طول می کشد که این بهبود در آزمایش اسپرم خودرا نشان دهد و 3ماه باید صبرنمود