ریفلاکس (برگشت ادرار از مثانه به داخل حالب و کلیه)این بیماری مادرزادی بوده و دردختربچه ها نسبت به پسربچه ها شایعتراست،و اولین علامتی که نشان دهنده آن باشد،عفونت ادراری است که باید رادیولوژی و عکس مخصوص آن انجام شودتا به آن پی برده شود.
درصورت وجود آن باید به دقت تحت نظر پزشک بوده و دراین بین بیمارهمکاری لازم را باپزشک بصورت کامل داشته باشند در این صورت بیمار تحت درمان داروئی بوده و هرسال رادیولوژی انجام می شود که تا 80% بهبودی بیماران با این روش داروئی وجوددارد،ولی در صورتیکه والدین بیمار درمان و کنترل دقیق تعلل کرده و همکاری ننمایند،نمی توان ازاین روش درمان استفاده نمود و این کودکان باید تحت عمل جراحی ترمیمی قرارگیرند،بعلاوه اگر در طی درمان با آنتی بیوتیک این اطفال دچار عفونت جدید شوند،بازهم باید اقدام به جراحی این بیماران نمود.
شدت این بیماری هم در تصمیم گیری برای درمان مهم است و درموارد شدید احتمال اثربخشی درمان غیرجراحی کم بوده و درمان جراحی ضرورت دارد.
درمان غیرجراحی زمانی که به بیماران برای این نوع درمان داده می شود،حداکثر تا سن بلوغ است و بعدازآن درصورت عدم بهبود بیماری عمل جراحی انجام شود.