التهاب پروستاتبزرگی خوش خیم پروستات شایعترین بیماری پروستات می باشد.اصولا غده پروستات درمردان از سن 45 سالگی شروع به رشد می کند و هرچه سن فرد افزایش یابد این رشد و بزرگتر شدن بیشتر شده بطوریکه درسنین بالای 70 و 80 اکثریت مردان پروستات آنان بزرگ شده است.
بخاطر اینکه مجرای ادراراز وسط پروستات عبور می کند بزرگ شدن پروستات باعث احتلال در جریان مجرای خروجی ادرارمی شود،درنتیجه مشکلات بیمار شروع می شود که شامل: کاهش قطر و کالیبر جریان ادرار ،تاخیر در شروع جریان ادرار،عدم توانایی درختم سریع جریان ادرار و چکه چکه خارج شدن آن.
تکرر ادرار هم درروز و هم درشب،باقی ماندن ادرار علیرغم ادرارکردن یا به عبارتی عدم تخلیه کامل ادرار.وجود خون درادرار بعلت زورزدن که گاه می تواند خفیف باشد و عفونت های ادراری.
اکثریت بیماران با این علائم درمان طبی آنها موفقیت آمیز بوده و دسته کمی نیاز به عمل جراحی پیدا می کنند.ولی انهایی که دچاربندآمدن حاد ادرار شده و یا فشار به کلیه آنها امده و اوره آنها افزایش یافته و نیز کسانیکه دچار عفونت مکرر شده اند و همچنین کسانی که از علائم بیماری خسته شده اند نیاز به عمل جراحی پیدا می کنند که دسته اخیر(خود خواسته ) اکثریت بیماران را تشکیل می دهند.
درمان در این بیماران به شکل عمل جراحی باز و بسته انجام می شود که درمان بسته در بیماران با پروستات کوچکترانجام می شود و پروستات بیمار نقش اصلی رادر انتخاب نوع درمان بازیابسته دارد.
درنوع بسته با ابزاری به نام رزکتوسکوپ و جریان برق پروستات تراشیده شده و معمولا بیماران ظرف 2 الی 3 روزبستری و با سوند مرخص می گردند.احتمال اینکه در این روش پروستات کاملا تراشیده نشود وجود دارد.درنتیجه نیلز به عل جراحی مجدد پیدا می شود.
احتمال تنگی مجرا در این عمل نسبت به عمل جراحی باز بیشتراست.
در عمل جراحی باز مدت بستری بیمار بیشتراست و عوارضی مثل زخم و غیره دارد،ولی معمولا پروستات کامل خارج می شود.
درهرنوع عمل جراحی باز و بسته پروستات مایع منی به داخل مثانه برگشت کرده از اینرو فرد دیگر بچه دار نمی شود.ولی ناتوانی جنسی تا فقط یک سوم موارد شایع بوده که در عمل جراحی باز بیشتر است.