سرطان پروستات سرطان پروستات امروزه شایعترین سرطان درمردان است و در اکثریت موارد بدون اینکه هیچگونه علائمی ایجاد کرده باشد کشف و درمان می شود.
سرطان پروستات تنها سرطانی است که با یک آزمایش خون به نام PSA کشف می شود.
امروزه درتمام مردان بالای 50-45 سال بدون هیچ علامتی این آزمایش گرفته می شود.درصورتیکه آزمایش بالای 5/2 باشد(در زیر 60 سال) باید آزمایش تکرارشده و در صورت اثبات آن فرد باید نمونه برداری پروستات انجام دهد.در افراد بالای 60 سال حد را می توان 4برای نمونه برداری تعیین نمود و در افراد بالای 70 سال اندازه گیری PSA در افراد نرمال موردی ندارد.
نمونه گیری PSA نیاز به ناشتا نداشته،باید از 2 روز قبل نزدیکی نداشته و معاینه پروستات توسط پزشک ازناحیه مقعد و نیز سونداژ نداشته باشد.
درصورت نرمال نبودن آزمایش و بالا بودن آن،آزمایش باید قبل از هزگون تصمیم گیری برای بیمار تکرارشود.
درهرصورت،درصورت بالا بودن PSA بیمارباید نمونه برداری شده و اقدامات بعدی براساس جواب آسیب شناسی (پاتولوژی) خواهد بود.

نمونه برداری پروستات :
نمونه برداری پروستات با استفاده از دستگاه سونوگرافی و از راه مقعد عموما انجام می شود،قبل از انجام نمونه برداری باید بیمار آنتی بیوتیک مصرف کرده و تعداد نمونه های برداشت شده باید به تعداد کافی باشد.

شیوع فامیلی سرطان پروستات:
درصورتیکه هریک از اقوام درجه یک مثل پدر و یا برادر به سرطان پروستات شانس سرطان در فرد بیشتراست و درصورتیکه 2 نفر از این اقوام درجه یک مبتلا شده باشند بازهم شانس ابتلا به سرطان پروستات بیشتر می شود.

علائم بالینی:
امروزه اکثریت قابل توجه مبتلایان به سرطان پروستات در مرحله بدون علامت و با کمک و استفاده از PSA کشف می شوند،ولی علائم پیشرفته بیماری درصورتیکه بیمار در مراحل اولیه مراجعه نکرده باشد شامل علائم ادراری مثل سوزش ادرار،تکرر ادرار،علائم فشار بر کلیه ها و کاهش کار کلیه ها مثل ضعف،بی حال،تهوع،استفراغ،علائم گرفتاری استخوانها مثل شکستگی استخوانها و علائم مشابه می باشد.

بیماریابی(غربالگری) سرطان پروستات:
امروزه در اغلب کشورهای پیشرفته،تمام مردان درسن 45 سالگی آزمایش PSA خون داده و اقدامات بعدی براساس جواب این آزمایش برای فرد انجام می شود.
یک نکته مهم این است که بالا بودن PSA دریک فرد لزوما نشانه ابتلای وی به سرطان پروستات نیست و بیماریهای دیگر پروستات مثل التهاب پروستات و بزرگی خوش خیم پروستات نیز می توانند باعث بالا رفتن PSA شوند که اقدامات دیگری برای تشخیص دقیق تر باید انجام شود.